Sa revenim la serialul despre experienta din America.
O tara atat de diferita fata de Romania. O tara care nu iti pune
limite si te lasa sa ajungi cat de sus pot fortele tale sa te duca. O tara in
care esti mai putin liber decat in Romania. Da, in Statele Unite, nu ai
libertatea pe care o ai in Romania.
New York City este mai mizer decat Bucurestiul si mai urat mirositor, poate pentru ca el nu doarme si are mult mai multi locuitori. Vara pe strazile
Manhattan-ului, mai esti lovit de cate un damf. Desi si ei au acelasi
producator de trenuri pentru metrou, Bombardier, ale noastre le dau clasa. La
metrou, este o mizerie (poate pentru ca unele linii merg non-stop) pe care o
remarci din prima clipa. Ziare, pahare, lichide urat mirositoare si multe
altele, gasesti pe liniile de tren. Vara este ingrozitor, fiecare tren are aer
conditionat si toata caldura degajata de aceasta se regaseste pe peron, iar cand
intri in tren ingheti.
Acelasi lucru se intampla si pe peroanele suspendate si in aer
liber.Aglomeratie, gropi, claxoane si nervi gasesti si in traficul din NY.
Poate este aceasta aglomeratie si pentru ca 3.78 de litri de benzina sunt 4$
(pretul combustibilului depinde de la stat la stat si de zona). Transportul in
comun de noapte din NY este diferit fata de cel din Londra. In Londra exista
linii de Bus care merg toata noaptea, iar in New York City autobuzele pe timpul
noptii nu circula.
Pentru ca distantele sunt mari, transportul din subteran este de
doua feluri: local si expres. Cele expres, opresc doar in statiile mari, iar
daca tu stai intre statiile mari, cobori si din fata liniei expres, iei trenul
local. Infrastructura transportului in comun este una impresionanta. Trenurile
care trec pe sub ape si ajung sa fie la zeci de metri inaltime. Cand mergi spre
Rockway Beach, esti intr-un tren din care vezi doar ca esti inconjurat de
apa.
Cand ai parte de tot felul de privelisti si cand totul este gandit
ca tu sa ajungi cat mai usor dintr-un punct in altul, platesti cu drag cei 2.5$
pe calatorie.
MTA este Metropolitan Transportation Authority, tot ceea ce
inseamna poduri, tuneluri, transport in comun. Angajatii acestei corporatii nu
sunt foarte bine platiti, insa au multe avantaje fata de un job in zona
privata. Siguranta jobului, asigurari foarte bune de sanatate, o pensie sigura
la batranete, ajutor social in caz de accident si protectia legii.
Ce vreau sa spun prin protectia legii este ca orice agresiune fata
de un angajat MTA poate duce la o condamnare cu o pedeapsa de pana la sapte ani
de inchisoare. Soferul autobuzului are prin lege drepturile unui politist.
Odata cu asta se incurajeaza la un transport civilizat. Am interactionat de
multe ori cu angajati MTA; sunt profi, calmi, draguti, iti explica si cinci
minute cum sa ajungi; ba chiar unul pentru ca iesea din tura a ocolit pentru ca
mie sa-mi fie mai usor. La noi, angajatii RATB sunt agresati, injurati,
scuipati, etc. Totodata nici angajatii nostri nu au aceasi atitudine ca cei din
SUA: tipa, asculta muzica tare (populara, manele) in mijloacele de transport in
comun, nu fac statii, conduc agresiv, etc.
In fiecare statie gasesti ghisee cu harti detaliate ale
transportului in comun (metroul are o harta, autobuzele au cam individual
harti), poti primi informatii sau/si primesti ajutor in caz de vreo
eroare.
Validarea se face cu cartele magnetice (Metro Card), ele pot fi
incarcate cu valoare sau cu timp (abonamente). Sistemul fiind gandit sa nu poti
calatori fara sa platesti. La metrou, intrarea se face cu bariere. Autobuzele
au doar doua usi de acces. Se urca doar prin fata (validarea facandu-se in fata
soferului) si se coboara pe la usa secundara. La asteptarea autobuzului se sta ca
la coada la paine de pe vremea lui impuscatu'. Atunci cand esti in statie
trebuie sa-i faci cu mana soferului pentru a te lua. Pentru a cobora la
urmatoarea statie trebuie sa-l instiintezi pe sofer prin apasarea butonului de oprire,
sa tragi de sfoara de langa geam sau sa apesi pe banda cauciucata. Toate
mijloacele de transport sunt intesate de camere de luat vederi (CCTV) care
transmit in timp real unui centru de supraveghere. Ele au rolul de a preveni
infractionalitatea, de a analiza comportamentul soferului in anumite situatii,
de a fi proba pentru eventuale infractiuni si de a supraveghea traficul. Uneori
autobuzul are banda lui si este interzisa deplasarea altor vehicule pe aceasta.
Exista si autobuze express (sunt ca niste autocare), ele folosesc pentru a
calatori rapid din Queens la Manhattan (de exemplu) tunele sau poduri unde
exista taxe de Tol. Toti cei care vor sa foloseasca tunelele din sau spre
Manhattan trebuie sa plateasca taxa de Tol. Plata se poate face numerar la
trecerile pentru cash sau cu ajutorul unui dispozitiv E-ZPass (care sta prins
de parbiz), unde plata se face automat si trecerea este aproape instantanee.
Cash costa mai mult, dar nu esti conditionat de inregistrarea
E-ZPass-ului.
Cars *
Bronx-Whitestone, Throgs Neck, & RFK Bridges; Hugh L Carey1 & Queens Midtown Tunnels
E-ZPass**
$5.33
$5.33
Cash
$7.50
$7.50
Verrazano-Narrows Bridge (Roundtrip toll collected entering Staten Island only)
E-ZPass**
$10.66
$10.66
Cash
$15.00
$15.00
Henry Hudson Bridge (non-stop, cashless operation)
E-ZPass**
$2.44
$2.44
Toll by Mail
$5.00
$5.00
Cross Bay and Marine Parkway Bridges
E-ZPass**
$2.00
$2.00
Cash
$3.75
$3.75
Token***$2.50
MetroCard: Fares at A Glance
Current Fares | About the $1 New Card Fee | Ways to Save | ||
Find a MetroCard Merchant | Sign up for EasyPay Xpress | New: Add time and value to your Metrocard |
Base Fare – $2.50 Subway and Local Bus (Reduced-Fare $1.25) Express Bus – $6.00 (Reduced-Fare $3.00 off-peak only) | 7-Day Unlimited – $30 7-Day Express Bus Plus – $55 |
30-Day Unlimited – $112 | |
Pay-Per-Ride Bonus An additional 5% is added to your MetroCard with the purchase or addition of $5 or more. |
Single Ride ticket – $2.75
(No Reduced-Fare) Sold at vending machines only. Must be used within 2 hours; no transfers included. |
Fee for purchase of a new MetroCard – $1 Fee applies to each new MetroCard purchased at station booth, vending machine or commuter rail station. |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu