marți, 13 mai 2014

American Dream - MTA

Sa revenim la serialul despre experienta din America. 

O tara atat de diferita fata de Romania. O tara care nu iti pune limite si te lasa sa ajungi cat de sus pot fortele tale sa te duca. O tara in care esti mai putin liber decat in Romania. Da, in Statele Unite, nu ai libertatea pe care o ai in Romania. 

New York City este mai mizer decat Bucurestiul si mai urat mirositor, poate pentru ca el nu doarme si are mult mai multi locuitori. Vara pe strazile Manhattan-ului, mai esti lovit de cate un damf. Desi si ei au acelasi producator de trenuri pentru metrou, Bombardier, ale noastre le dau clasa. La metrou, este o mizerie (poate pentru ca unele linii merg non-stop) pe care o remarci din prima clipa. Ziare, pahare, lichide urat mirositoare si multe altele, gasesti pe liniile de tren. Vara este ingrozitor, fiecare tren are aer conditionat si toata caldura degajata de aceasta se regaseste pe peron, iar cand intri in tren ingheti. 
Acelasi lucru se intampla si pe peroanele suspendate si in aer liber.Aglomeratie, gropi, claxoane si nervi gasesti si in traficul din NY. Poate este aceasta aglomeratie si pentru ca 3.78 de litri de benzina sunt 4$ (pretul combustibilului depinde de la stat la stat si de zona). Transportul in comun de noapte din NY este diferit fata de cel din Londra. In Londra exista linii de Bus care merg toata noaptea, iar in New York City autobuzele pe timpul noptii nu circula. 
Pentru ca distantele sunt mari, transportul din subteran este de doua feluri: local si expres. Cele expres, opresc doar in statiile mari, iar daca tu stai intre statiile mari, cobori si din fata liniei expres, iei trenul local. Infrastructura transportului in comun este una impresionanta. Trenurile care trec pe sub ape si ajung sa fie la zeci de metri inaltime. Cand mergi spre Rockway Beach, esti intr-un tren din care vezi doar ca esti inconjurat de apa. 
Cand ai parte de tot felul de privelisti si cand totul este gandit ca tu sa ajungi cat mai usor dintr-un punct in altul, platesti cu drag cei 2.5$ pe calatorie. 

MTA este Metropolitan Transportation Authority, tot ceea ce inseamna poduri, tuneluri, transport in comun. Angajatii acestei corporatii nu sunt foarte bine platiti, insa au multe avantaje fata de un job in zona privata. Siguranta jobului, asigurari foarte bune de sanatate, o pensie sigura la batranete, ajutor social in caz de accident si protectia legii. 
Ce vreau sa spun prin protectia legii este ca orice agresiune fata de un angajat MTA poate duce la o condamnare cu o pedeapsa de pana la sapte ani de inchisoare. Soferul autobuzului are prin lege drepturile unui politist. Odata cu asta se incurajeaza la un transport civilizat. Am interactionat de multe ori cu angajati MTA; sunt profi, calmi, draguti, iti explica si cinci minute cum sa ajungi; ba chiar unul pentru ca iesea din tura a ocolit pentru ca mie sa-mi fie mai usor. La noi, angajatii RATB sunt agresati, injurati, scuipati, etc. Totodata nici angajatii nostri nu au aceasi atitudine ca cei din SUA: tipa, asculta muzica tare (populara, manele) in mijloacele de transport in comun, nu fac statii, conduc agresiv, etc. 
In fiecare statie gasesti ghisee cu harti detaliate ale transportului in comun (metroul are o harta, autobuzele au cam individual harti), poti primi informatii sau/si primesti ajutor in caz de vreo eroare. 

Validarea se face cu cartele magnetice (Metro Card), ele pot fi incarcate cu valoare sau cu timp (abonamente). Sistemul fiind gandit sa nu poti calatori fara sa platesti. La metrou, intrarea se face cu bariere. Autobuzele au doar doua usi de acces. Se urca doar prin fata (validarea facandu-se in fata soferului) si se coboara pe la usa secundara. La asteptarea autobuzului se sta ca la coada la paine de pe vremea lui impuscatu'. Atunci cand esti in statie trebuie sa-i faci cu mana soferului pentru a te lua. Pentru a cobora la urmatoarea statie trebuie sa-l instiintezi pe sofer prin apasarea butonului de oprire, sa tragi de sfoara de langa geam sau sa apesi pe banda cauciucata. Toate mijloacele de transport sunt intesate de camere de luat vederi (CCTV) care transmit in timp real unui centru de supraveghere. Ele au rolul de a preveni infractionalitatea, de a analiza comportamentul soferului in anumite situatii, de a fi proba pentru eventuale infractiuni si de a supraveghea traficul. Uneori autobuzul are banda lui si este interzisa deplasarea altor vehicule pe aceasta. Exista si autobuze express (sunt ca niste autocare), ele folosesc pentru a calatori rapid din Queens la Manhattan (de exemplu) tunele sau poduri unde exista taxe de Tol. Toti cei care vor sa foloseasca tunelele din sau spre Manhattan trebuie sa plateasca taxa de Tol. Plata se poate face numerar la trecerile pentru cash sau cu ajutorul unui dispozitiv E-ZPass (care sta prins de parbiz), unde plata se face automat si trecerea este aproape instantanee. Cash costa mai mult, dar nu esti conditionat de inregistrarea E-ZPass-ului. 
Cars *
Bronx-Whitestone, Throgs Neck, & RFK Bridges; Hugh L Carey1 & Queens Midtown Tunnels
E-ZPass**
$5.33
Cash
$7.50



Verrazano-Narrows Bridge (Roundtrip toll collected entering Staten Island only)
E-ZPass**
$10.66
Cash
$15.00



Henry Hudson Bridge  (non-stop, cashless operation)
E-ZPass**
$2.44
Toll by Mail
$5.00



Cross Bay and Marine Parkway Bridges
E-ZPass**
$2.00
Cash
$3.75 
Token***$2.50




MetroCard: Fares at A Glance

Current FaresAbout the $1 New Card FeeWays to Save
Find a MetroCard MerchantSign up for EasyPay XpressNew: Add time and value to your Metrocard
Current Fares
Base Fare – $2.50 
Subway and Local Bus (Reduced-Fare $1.25)

Express Bus – $6.00 

(Reduced-Fare $3.00 off-peak only)
7-Day Unlimited – $30

7-Day Express Bus Plus – $55
30-Day Unlimited – $112
Pay-Per-Ride Bonus
An additional 5% is added to your MetroCard with the purchase or addition of $5 or more.
Single Ride ticket – $2.75
(No Reduced-Fare)
Sold at vending machines only.
Must be used within 2 hours;
no transfers included.
Fee for purchase of a new MetroCard – $1 
Fee applies to each new MetroCard purchased at station booth, vending machine or commuter rail station.
 $1 New Card Fee

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Cate sedinte sunt necesare pentru a indeparta un tatuaj?

CATE SEDINTE SUNT NECESARE PENTRU A INDEPARTA UN TATUAJ? Publicat de 23 iunie 2020 de  catalinmovileanu Salutare, Dupa pret, prima intrebare...